fredag 2 november 2012

Agent 007 på nya uppdrag

Den nya Bondfilmen överraskar genom att dröja sig kvar även nu, dagen efter att jag sett den. Annars försvinner de snabbt ur minnet, agentfilmerna som jag oftast redan medan de pågår har svårt att hålla rätt på. Men inte den här. Den har en historia som fungerar och skådespelare som jag känner igen och kan hålla isär. Det är verkligen en riktig jubileumsfilm - med festliga blinkningar till tidigare upplagor. Den nye unge Q (Ben Whishaw från bl a fina Bright Star) är en kvick tekniker som minsann inte längre sysslar med exploderande kulspetspennor.
Även skurkarnas metoder är mer sofistikerade, men en skurk är ändå alltid en skurk som inte skyr några medel. Årets storbov, Silva, spelas känsligt och maniskt av Javier Bardem och är en svår motståndare för en härjad, hårt ansatt och skadad Bond. 
Och de tidigare svenska bondbrudarna har här fått ge vika för en svensk skurk genom Ola Rapace som far som ett jehu över hustaken i Istanbul.  

Jag tror det är bra att regissören inte är sprungen ur actionfilmerna, Sam Mendes har ju gjort t ex American Beauty och Revolutionary Road. En Bondfilm utan explosioner, biljakter mm hade inte gått att känna igen men det känns att stor vikt lagts vid karaktärerna och relationerna mellan dem i Skyfall. Det gör att det känns nytt och spännande, och tillför något utöver den avancerade tekniken och de fysiska utmaningarna. Dessutom är den smart rolig, på det där engelska viset och utan minsta antydan till plumphet. Till den goda stämningen bidrar till stor del Bonds nya skjutfarliga kollega, spelad av Naomie Harris.
Det gör mig också väldigt glad att MI6:s högkvarter nu också inhyser Ralph Fiennes. Daniel Craig är i mycket gott, brittiskt, sällskap och Skyfall är inte bara en bra Bondfilm - den är en riktigt bra film! 

Ett tips är att kika på bilprogrammet Top Gears Bondspecial som är ett djupdyk i Bondbilar, tekniska klurigheter och kuriosa från filmerna.

Och så läs vad JennyB/Kulturdelen skriver om Skyfall! Hon ser precis som jag fram emot fler filmer med Daniel Craig som 007.

2 kommentarer:

  1. Vad bra att du tyckte om filmen! Jag tycker också att rollfigurerna var mer än bara typer (ond skurk, snygg brud), och skådespelarna var välvalda och välregisserade. Jag ser också fram emot att se alla som överlevde i kommande filmer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den överträffade mina förväntningar! Nu ser jag fram emot att se Quantum-filmen också, i väntan på nästa nya..

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!